Za posledné roky sa udialo mnoho zmien, ktoré ovplyvnili PPC reklamu. Minuloročné trendy sa budú vyvíjať a ovplyvňovať tak tie tohtoročné.
Google spustil nové typy kampaní, možností zacielenia a funkcií v Google Ads. Medzi horúce trendy minulého roka patrila umelá inteligencia, hlasové vyhľadávanie či automatizácia. Akým smerom sa PPC reklama posunie v tomto roku?
Responzívna reklama vo vyhľadávacej sieti
Hovorí vám niečo Responsive Search Ads? Táto reagujúca reklama je výborná v tom, že vy si ako inzerent zadáte niekoľko variánt nadpisov a popisov, pričom Google bude sám vytvárať ich rôzne kombinácie na základe predošlého testovania. Toto rozšírenie je už v beta verzii dostupné v niekoľkých jazykoch. Do budúcnosti počítame s tým, že sa to dostane aj k nám, na Slovensko.
Responzívna reklama vo vyhľadávacej sieti sa od rozšírenej textovej reklamy líši tým, že prináša:
Viac priestoru
Responzívna reklama vo vyhľadávaní môže zobraziť až tri nadpisy namiesto dvoch a až dve opisné polia s 90 znakmi (namiesto jedného opisného poľa s 80 znakmi).
Viac flexibility
Pre jednu responzívnu reklamu vo vyhľadávaní môžete poskytnúť až 15 titulkov a 4 popisy, pričom reklama automaticky zobrazí ich rôzne kombinácie, a to v závislosti od vyhľadávacieho dopytu.
Experimentovanie so smart kampaňami
Ostaneme ešte pri Google a jeho smart kampaniach, ktorých snahou je čo najviac nahradiť manuálnu prácu pri tvorbe a optimalizácií kampaní. Možno sa čoskoro dočkáme aj úplnej automatizácie inzercií, pričom by Google na základe svojich algoritmov a zozbieraných dát vedel cieliť reklamu bez toho, aby do toho inzerent musel zasahovať.
Ako to zatiaľ vyzerá? Takéto kampane potrebujú extrémne veľké množstvo dát. Aj preto sa Google stále snaží tieto kampane zdokonaľovať a prilákať tým ďalších inzerentov.
Cielenie na publikum namiesto kľúčových slov
V PPC reklame sa čoraz častejšie môžete dopočuť o akomsi nahrádzaní cielenia na kľúčové slová cielením na publikum. Doteraz boli kľúčové slová jedným z najdôležitejších faktorov, akousi symfóniou pre Google algoritmus.
Posledné roky sa však PPC reklama viac sústreďuje na sociálne správanie, kde sa pri jednotlivých kampaniach cieli na publikum s určitými spoločnými prvkami.
Mnoho ľudí preto tvrdí, že v tomto roku kľúčové slovo bude strácať na význame a nahradí ho cielenie na publikum. Áno, cielenie na publikum je dôležité a možno dôležitejšie, ako v minulosti. Ale základom PPC reklamy boli, sú a ešte aj nejakú dobu budú práve kľúčové slová.
Reklama a mobilné zariadenia
Poďme sa teraz ale pozrieť na ďalšie oblasti, ktorým sa pri reklame na čoraz častejšie používaných mobilných zariadeniach treba venovať.
Prispôsobte sa
To, že váš web musí byť tip top, viete. Mal by byť rýchly a intuitívny. Ale to nie je všetko. Ak aj prispôsobíte reklamu zobrazovaniu na mobilných zariadeniach, ubezpečte sa, že aj vaša webová stránka či e-shop sú mobile-friendly. Bolo by smutné investovať do reklamy, ak by nakoniec z vášho webu potenciálni klienti odišli.
Čo sa týka samotnej reklamy, ktorá sa zobrazuje na mobilných zariadeniach, kedysi sa hovorilo, že by mala byť kratšia ako tá, ktorá sa zobrazuje na počítačoch. Toto tvrdenie však už dnes nie je pravdivé. To, na čo by ste sa pri tvorbe reklamy pre mobilné zariadenia mali venovať, je rozšírenie o prvky ako je zameranie lokality či rýchly kontakt.
Videoreklama
Čím skôr sa video reklama objaví vo vašich stratégiách, tým lepšie. Či už ide o sociálne siete ako Facebook či Instagram, alebo si budujete povedomie o značke pomocou YouTube, oslovenie zákazníka cez video má oveľa vyšší potenciál ako štandardné bannery či textová reklama.
Video marketing bude v tomto roku nachádzať úplne nový význam. Ak zvolíte tie pravé parametre videa, ktoré vníma vaša cieľová skupina, určite budete veľmi milo prekvapení výsledkami. Videá sú dnes už populárne, a to najmä, čo sa týka mobilného obsahu.
Remarketing
Kvôli čoraz častejšiemu výskytu ľudí, ktorí používajú AdBlock, sa musia marketéri zamerať aj na inú formu taktity. V tomto bode sa dostáva do popredia vysoko kvalitný obsah, ktorý je prispôsobený a zameraný na zákazníkov, ktorí už u vás nakúpili.
Remarketing je spôsob, akým k sebe viete spätne dostať zákazníkov, ktorí už o vás vedia. Touto činnosťou si pri správnom používaní môžete veľmi pekne navýšiť svoje zisky. Avšak, medzi ďalším pritiahnutím klienta a jeho odradením, je veľmi tenká čiara, na ktorú si treba dávať pozor.
Budovanie značky
V PPC reklame sa bude niesť v znamení budovania si značky. Čo tým myslíme? PPC reklama je zameraná na návratnosť investícií. To už ale o chvíľu nebude len tak. Marketing nie je len o dopyte po produkte, ale aj o vytváraní a budovaní povedomia o značke.
Recenzie vynikajú
V dnešnej digitálnej dobe je veľmi jednoduché, vyhľadať si vás ako firmu či podnikateľa a zistiť, čo si o vás myslia druhí. Niekde nájdete počet hviezdičiek, inde rôzne recenzie. Čím lepšie hodnotenie máte, tým je istejšie, že sa k vám pohrnú noví zákazníci.
Takže nielen pri PPC reklame, ale aj všeobecne by ste sa mali vo svojom podnikaní zamerať aj na hodnotenia vašich zákazníkov. Vaša online povesť vám môže zabezpečiť vysoké príjmy, ale aj naopak, kritiku a zníženie obratov.
Hlasové vyhľadávanie
Určite ste už počuli o hlasovom vyhľadávaní. Pár rokov dozadu by sa aj chatboti zdali ako sci-fi, pričom dnes ich využíva mnoho firiem. V Spojených štátoch sa hlasové vyhľadávanie teší veľkej obľube a percento ľudí, ktoré využívajú hlasového asistenta, sa neustále zvyšuje.
Aj napriek tomu, že sme zatiaľ nemali k dispozícii možnosť plateného hlasového vyhľadávania, v tomto roku sa to môže celkom ľahko zmeniť. Niektorí vravia, že hlasové vyhľadávanie sa k nám dostane až o niekoľko rokov. Je však vhodné, aby sme boli pripravení.
Google už prezentoval svoju víziu hlasového vyhľadávania,a to v podobe inteligentnej asistentky. Jej možnosti a prevedenie každého uchvátia. Čaká nás hlasová komunikácia založená na umelej inteligencii.
Schopnosti hlasových služieb prudko rastú, škoda len, že v tejto fáze Google podporuje len hlavné svetové jazyky. Tešíme sa na dobu, keď sa budeme môcť aj my rozprávať s asistentom v slovenčine. Zatiaľ však nie je jasné, kedy tak nastane.
Vizuálne vyhľadávanie
Nielen hlasové vyhľadávanie sa teší čoraz väčšej obľube. Aj s vizuálnym vyhľadávaním sa stretávame čoraz častejšie. Ľudia nechcú strácať čas dlhým hľadaním. Páči sa im nejaký produkt? Tak si ho odfotia a hľadajú na internete.
Napríklad Google už v roku 2017 predstavil novinku Google Lens, technológiu, ktorá dokáže rozpoznať obrázok odfotený mobilným telefónom. Odfotením reštaurácie tak viete zistiť jej referencie a dlhé wi-fi kódy či čísla účtov si ich odfotením automaticky dosadíte do požadovaných polí na prihlásenie na internet či do internetbankingu.
Ako sa na vizuálne vyhľadávanie v PPC reklame pripraviť? Vytvorte obrazový katalóg svojho sortimentu a do obrázkov pridávajte také meta údaje, aby boli obrázky ľahko vyhľadateľné. Možno sa to zdá ako veľa práce pre nič, ale v budúcnosti sa vám to naozaj zíde. A kto vie, možno už v naozaj blízkej budúcnosti.
SEO ruka v ruke s PPC
SEO a PPC reklama sa navzájom dopĺňajú. Tí, ktorí spoja svoje PPC kampane a SEO optimalizáciu, často zaznamenávajú lepšie výsledky. V tomto roku tomu nebude inak. Chcete vedieť, ako integrovať SEO a PPC?
Analyzujte svoje reklamy s najvyššou výkonnosťou. Tá, ktorá generuje najviac kliknutí, obsahuje údaje, ktoré je vhodné začleniť do meta údajov. Ak ešte vytvoríte blogové príspevky založené na týchto slovách, podporíte tým aj organickú návštevnosť.
Google Shopping
Na záver si spomenieme aj jednu z marketingových noviniek posledných rokov, službu Google Shopping, ktorá je na Slovensku spojazdnená už od minulého roka.
Čo je Google Shopping?
Táto služba spája dve platformy. Sú nimi Google Ads a Google Merchant Center. Google Ads je platforma, cez ktorú si viete nastaviť nákupné kampane, ich rozpočet či cenové ponuky. Na základe získaných prehľadov si následne môžete robiť optimalizáciu kampaní.
Google Merchant Center slúži na vytváranie príležitostí pre vaše produkty. Google vďaka tomu zobrazuje vo výsledok vo vyhľadávaní vaše produkty, a to aj s ich obrázkami a cenami, poprípade dokonca aj s referenciami. Návštevník webového prehliadača sa tak jedným kliknutím dostane do vášho eshopu, kde si môže produkt kúpiť.
Google Shopping reklama
Google Shopping so sebou prináša výhody, a to pre obe strany nákupného cyklu.
Výhody pre eshopy
Pre eshopy spočívajú jeho benefity v tom, že vytvára zaujímavý a prínosný priestor na propagáciu vašich produktov. Vaši potenciálni zákazníci majú možnosť vidieť vaše produkty aj s ich cenou, vďaka čomu ste o krok bližšie k tomu, aby u vás nakúpili.
Najmä v prípade, že sa váš eshop či produkty z neho nenachádzajú na prvých priečkach vo vyhľadávaní, ponúka Google Shopping výborné riešenie, vďaka ktorému máte obrovskú možnosť uspieť.
Výhody pre zákazníkov
Využiť služby Google Shopping sa naozaj oplatí. Vyhľadávanie totižto dokáže identifikovať, či sa užívateľ snaží nájsť informácie, alebo konkrétny produkt, a podľa toho mu následne nájde, čo hľadá. V prípade konkrétneho produktu má na výber z viacerých možností, a to rovno aj s popisom a ich cenou. Jedným kliknutím sa následne dokáže dostať priamo do eshopu a produkt si kúpiť.
Zaujíma vás Google Shopping a chcete sa s ním naučiť pracovať? Prečítajte si náš článok o tom, čo je Google Shopping a v prípade nejasností nás neváhajte kontaktovať.
Zhrnutie na záver
Tohtoročné trendy v oblasti PPC reklamy ponúkajú veľa vymožeností, ktorých začlenením do marketingu urobíte obrovské zmeny vpred. Online reklama je čoraz komplexnejšia téma, no pri jej správnom využívaní vám stúpne jej výkonnosť. Vyššia miera prekliknutia a konverzie je predsa to, po čom každý podnikateľ či firma túži.
Zdroj foto: Pixabay