Čo je Guerrilla marketing a aké má využitie?

Čo je Guerrilla marketing a aké má využitie?

Dnes už pod pojmom reklama rozumieme omnoho viac, ako len letáky v schránke či billboardy popri cestách. Dopredu sa tlačia nové zdroje informácií, nové technické vymoženosti a takisto prichádza aj veľká konkurencia, nakoľko dnes si môžete cez internet objednať hocičo a odkiaľkoľvek na svete. Dnes si predstavíme trošku kontroverznú tému, a to Guerrilla marketing.

Čo je Guerrilla marketing

Online marketingu sa venujeme už nejaký ten rok. Neustále sledujeme aktuálne trendy a dianie v tejto oblasti, pričom koľkokrát je držať krok s dobou naozaj ťažké. Pri našom pátraní po nových veciach sme narazili aj na spomínaný Guerrilla marketing.

Nie tak známa forma online marketingu

Pre väčšinu z nás môže byť tento pojem nie príliš známy a využívaný. Pritom vo svete už existuje niekoľko rokov. Aj preto sme pre vás pripravili tento článok. Pokúsime sa vám o Guerrilla marketingu povedať čo najviac.

Čo je Guerrilla marketing

Keď treba mať prehľad

Online marketingová komunikácia sa neustále vyvíja a s ňou prichádzajú aj rôzne oblasti záujmu. Čo je pre niekoho samozrejmosť a nevyhnutnosť, možno iný ešte ani nepozná. Guerrilla je v tomto prípade na našom trhu viac-menej novinkou, no v blízkej budúcnosti sa z nej môže vyvinúť dôležitá súčasť online marketingu.

Guerrilla, v preklade malá vojna

Tento pojem pochádza zo španielčiny, pričom znamená niečo ako malá vojna. Pôvod má vo vojenskej terminológií, pričom ho môžeme poznať z rôznych vojenských konfliktov, napríklad z bojov Španielska proti Napoleonovi.

Táto malá vojna označovala skupinky vojakov, ktoré čelili prevahe súpera, a tak museli vedieť prekvapiť a udrieť spôsobom, ktorý protivník nečakal.

Teraz si tento pojem predstavme v online marketingu. Pôjde teda o malé firmy, ktoré chcú dosiahnuť úspech aj popri veľkých korporáciách, v tomto prípade s obmedzenými finančnými možnosťami.

Princípy Guerrilla marketingu

Princípy Guerrilla marketingu

Guerrilla marketing umožňuje vytvárať efektívne reklamné kampane, ktoré zaujmú svoje cieľové publikum. Tieto kampane sú zvyčajne originálne, humorné, nečakané, odvážne až drzé.

Odvážny až drzý marketing

Guerrilla marketing nie je úplne presne definovaný. Označujú ho však ako nekonvenčný marketing, ktorý vytvára maximálny zisk za použitia minimálnych investícií. Ide o tzv. menej náročné propagovanie firmy, pričom sa kladie dôraz na kreativitu.

Pod Guerrilla marketingom si môžete predstaviť netradičné, niekedy až poburujúce kampane, ktorých cieľom je pritiahnuť na seba pozornosť. Je to niečo nové, originálne, kde sa bez kreativity nezaobídete. Ak chcete v Guerrilla marketingu uspieť, musíte byť pohotoví, využiť moment prekvapenia a zároveň je treba cieliť presne na konkrétnu cieľovú skupinu.

Odvážny až drzý marketing

Ciele Guerrilla marketingu

Ciele Guerrilla marketingu sa od bežného online marketingu nijak zvlášť nelíšia. Aj touto formou marketingu sa firmy snažia zvýšiť povedomie o značke, zviditeľniť sa, zvýšiť záujem o svoje produkty či služby a zvýšiť si zisk.

Guerrilla marketingu ide primárne o zvýšenie povedomia o značke, produkte či službe. Vyvolaním emócií a rozruchu pôsobí na ľudí a šíri tak konkrétnu správu o firme.

Využitie v praxi

Guerrilla marketing sa spája s marketingom a propagáciou menších firiem, ktoré nemajú dostatok financií, no aj tak majú snahu presadiť sa na trhu. Samozrejme, aj veľké a nadnárodné firmy môžu Guerrilla marketing využívať, pretože aj pre nich je to atraktívny spôsob na zvýšenie povedomia o značke. Je to prosto ďalší spôsob, ako kreatívne zapôsobiť na publikum.

Známe značky a ich Guerrilla kampane

Známe značky a ich Guerrilla kampane

Jednou z najznámejších veľkých značiek, ktoré sa rozhodli vsadiť na Guerrilla marketing, je Coca-Cola. Už v roku 2010 vytvorila veľmi zaujímavú interaktívnu kampaň, o ktorej sa hovorí dodnes.

Coca-Cola a jej Happiness Machine

Na Univerzite v Queense v New Yorku vytvorili takzvanú “Happiness Machine”, teda Coca-Cola automat, ktorý ale okrem samotnej coly vydával aj niečo iné a pomocou skrytých kamier nahrával reakcie študentov.

Samotné video sa stalo veľmi rýchlo virálnym a ešte v ten rok získali prestížnu cenu CLIO Gold Interactive Award. Túto interaktívnu kampaň a reakcie samotných študentov si môžete pozrieť priamo na oficiálnom YouTube kanály Coca-Cola. Coca-Cola po tomto úspechu, samozrejme, pokračovala v téme šťastia a priniesla ešte niekoľko videí s rovnakým konceptom.

Red Bull a ich lámanie rekordov

Ďalšou senzáciou bola kampaň spoločnosti Red Bull, ktorá bola postavená na voľnom páde rakúskeho extrémneho športovca, Felixa Baumgartnera. Svojím zoskokom zo stratosféry posunul hranice ľudských možností.

Jeho voľný pád sledovali milióny divákov cez živý online prenos. Felix svojím zoskokom vytvoril viacero svetových rekordov, ako maximálnu rýchlosť voľného pádu 1357,6 km/h., pričom dosiahol nadzvukovú rýchlosť či maximálnu nadmorskú výšku v momente zoskoku 38 969,4 metrov nad morom.Zároveň bol prvou osobou, ktorá prekonala rýchlosť zvuku vo voľnom páde, a to bez pohonu motorov či ochrany. Jeho zoskok si môžete pozrieť na oficiálnom YouTube videu Red Bullu. Touto kampaňou vytvorili zaslúženú senzáciu.

Alternatívne metódy online marketingu

Rýchly nárast alternatív v oblasti marketingu so sebou prináša neustále nové a nové impulzy. Bežný človek ani nemá možnosť stíhať sledovať všetky tie novinky a pojmy, ktoré sa v online svete vyskytujú.

Aj napriek tomu, že Guerrilla marketing je pre mnohých ešte stále relatívne nový pojem, existujú ešte ďalšie alternatívne metódy, ktoré spolu súvisia. Tieto rôzne metódy sa dajú aj výborne kombinovať, čo mnohé firmy využívajú. Poďme si teda nejaké spomenúť.

Viral marketing

Viral marketing je alternatívna metóda online marketingu, ktorá využíva internet a ďalšie komunikačné kanály na šírenie nejakej správy, ktorá sa stáva virálnou. Môže pritom ísť o článok, obrázok, status, video či ich rôzne kombinácie. Pod slovom virálny rozumieme to, že túto správu šíria ľudia dobrovoľne a vo veľkom počte, pretože je pre nich veľmi zaujímavá.

Ambush marketing

Tento marketing vám takto možno nič nepovie, no keď to vysvetlíme, hneď si vybavíte konkrétne reklamné posty. Ide totiž o marketing, pri ktorom sa spoločnosť zvezie pri aktuálnom dianí. Vidieť to môžete napríklad v období majstrovstiev vo futbale, hokeji či cez Tour de france.

Týchto metód je, samozrejme, viac, pričom spolu súvisia a navzájom sa dopĺňajú. Niekedy sa medzi sebou ťažko identifikujú, no ako celok ide o inovatívne formy online marketingu, ktoré majú vysoký potenciál pre rast vášho zisku a povedomia o vašej značke.

Guerrilla marketing v budúcnosti

Guerrilla marketing v budúcnosti

Nakoľko sa trh neustále vyvíja, je viac než pravdepodobné, že Guerrilla marketing a ostatné alternatívne metódy online marketingu sa budú naďalej rozvíjať, pretože o ne bude čoraz väčší záujem.

Používanie alternatívnych metód v online marketingu

Bežný spôsob oslovovania svojich potenciálnych zákazníkov cez tradičné médiá pomaly ale isto prestáva fungovať. Reklama na nás číha na každom rohu, pričom to pre nás už prestáva byť zaujímavé, ba skôr naopak. Veľakrát nás to otravuje a neželaných reklám sa snažíme zbaviť, prípadne ich ignorovať.

Práve preto je potrebné vzdelávať sa aj v alternatívnych metódach online marketingu. Núka sa vám totiž priestor pre inovatívne formy, akou je Guerrilla marketing, ktoré sú pre tento trh čoraz zaujímavejšie.

Dúfame, že sme vám Guerrilla marketing aj s pár ďalšími alternatívnymi metódami dostatočne objasnili. Aj keď naša spoločnosť ešte Guerrilla marketing ako taký poriadne nevníma, vy to môžete už začať využívať vo svoj prospech. Veď aj o tom Guerrilla marketing je. O momente prekvapenia.

 

Zdroj foto: Freepik

Konzultácia

Rezervujte si marketingovú konzultáciu s našim špecialistom.

Viac na preskúmanie

Ako vytvoriť úspešnú reklamu na YouTube?

Ako vytvoriť úspešnú reklamu na YouTube?

Hľadáte spôsoby, ako dostať vašu značku do povedomia ľudí, prípadne získať viac konverzií? Za pozornosť rozhodne stojí reklama na YouTube. Tá prináša široké možnosti a