Snáď každý pozná nástroj na analýzu webových stránok a aplikácií, Google Analytics. Staršiu verziu, Universal Analytics, nahrádza novšia, Google Analytics 4. Prináša nové užitočné funkcie a vylepšenia, ktoré pomôžu marketérom a analytikom lepšie porozumieť správaniu návštevníkov webových stránok a aplikácií.
Prechod z predchádzajúcej verzie môže byť pre niekoho náročný a môže si vyžadovať určité zmeny v nastaveniach. Aké novinky a vylepšenia nás čakajú?
Čo je Google Analytics 4
Google Analytics 4 je najnovšia verzia nástroja na sledovanie návštevnosti webových stránok a aplikácií od spoločnosti Google. Pri zbere a spracovaní dát využíva nové technológie a zároveň obsahuje zabudovanú podporu pre budúce vylepšenia v oblasti umelej inteligencie a strojového učenia.
Náhrada za Universal Analytics
Od 1. júla 2023 sa Universal Analytics nebude ďalej vyvíjať, a preto je odporúčané prejsť na nové rozhranie, Google Analytics 4.
Google Analytics 4 prináša niekoľko noviniek a vylepšení. Medzi tie najdôležitejšie patrí:
- nová štruktúra
- oproti Universal Analytics ma Google Analytics 4 zmenenú štruktúru
- tzv. modelové udalosti je štruktúra založená na vytváraní udalostí na základe akcií používateľov
- fokus na užívateľa
- kladie väčší dôraz na skúsenosti používateľa a jeho správanie na webovej stránke
- vďaka novým metrikám vedia marketéri a analytici lepšie pochopiť interakciu používateľa so stránkou
- vylepšená analýza pre rôzne zariadenia
- dokáže lepšie analyzovať správanie používateľov na rôznych zariadeniach
- marketéri a analytici tak môžu sledovať celú cestu zákazníka a lepšie tak prispôsobiť svoje kampane rôznym zariadeniam
- integrácia s Google Ads
- prináša ďalšiu úroveň integrácie s Google Ads a ľahšiu analýzu výkonu reklám
- nový typ udalostí a konverzií
- vďaka novým typom udalostí a konverzií umožňuje sledovať interakcie s viacerými zdrojmi
- lepšie dáta o používateľoch
- nové funkcie umožňujú získavať lepšie a prehľadnejšie dáta o jednotlivých používateľoch a vytvoriť im prispôsobené kampane
- odlišný prístup k meraniu návštevnosti
- snaží sa merať záujmy návštevníkov a ich interakcie so stránkou ako celok
- poskytuje rozšírenú funkcionalitu sledovania udalostí a konverzií
- odlišný prístup k ochrane údajov
- staršia verzia využívala súbory cookie
- Google Analytics 4 sa spolieha na zber údajov prostredníctvom udalostí a súrií udalostí
- umožňuje používateľom spravovať svoje preferencie súvisiace s ochranou osobných údajov prostredníctvom funkcií ako je opakovaná návšteva či vyhnutie sa sledovaniu
Google Analytics 4 predpovedá správanie užívateľov
Google Analytics 4 taktiež ponúka nové funkcie pre analýzu a predikciu. Vďaka umelej inteligencii, strojovému učeniu a analýze dát dokáže predpovedať, ktorí návštevníci budú mať záujem o určité produkty alebo služby. Pomáha tým zlepšiť efektivitu marketingových kampaní.
Na základe umelej inteligencie a historických dát dokáže predpovedať viacero budúcich udalostí:
- pravdepodobnosť prvého nákupu
- pravdepodobnosť, že v nasledujúcich 7 dňoch užívateľ spraví svoju prvú objednávku
- pravdepodobnosť nákupu
- pravdepodobnosť, že užívateľ, ktorý bol aktívny posledných 28 dní, urobí konkrétny nákup v priebehu nasledujúcich 7 dní
- pravdepodobnosť straty užívateľa
- pravdepodobnosť, že užívateľ, ktorý bol za posledných 7 dní aktívny, v priebehu nasledujúcich 7 dní aktívny nebude
- predpokladané výnosy
- predpokladané výnosy zo všetkých nákupných konverzií v priebehu 28 dní od užívateľa, ktorý bol v posledných 28 dňoch aktívny
Celkovo ponúka pokročilé analytické nástroje, ktoré môžu marketérom a majiteľom webových stránok pomôcť získať detailnejší pohľad na správanie svojich návštevníkov.
Prečo je dôležité prejsť na Google Analytics 4
Google Analytics 4 prináša nové a vylepšené funkcie, ktoré sú dôležité pre správu a analýzu webových stránok a aplikácií. Vďaka novým funkciám umožňuje sledovať a analyzovať veľké objemy dát, vyhodnocovať návštevnosť a správanie návštevníkov a vďaka strojovému učeniu predpovedať budúce správanie návštevníkov.
Snaží sa ponúknuť viac personalizácie a možností prispôsobenia, aby sme vedeli lepšie pochopiť správanie návštevníkov. V súlade so zmenami v zákone o ochrane osobných údajov umožňuje návštevníkom ľahšie riadiť svoje nastavenia súkromia a sledovania.
Vzhľadom na tieto funkcie a zmeny je dôležité prejsť na Google Analytics 4.
Základné nastavenia v Google Analytics 4
Pre efektívne sledovanie a analýzu dát vo vašom Google Analytics 4 je kľúčové prejsť základné nastavenia.
- nastavenie základných informácií o webovej stránke
- názov stránky
- URL adresa
- typ obchodov, ktoré webová stránka podporuje
- implementácia sledovania na webovej stránke prostredníctvom kódu sledovacieho tagu Google Analytics 4
- nastavenie cieľov a konverzií
- vytvorenie a nastavenie udalostí
- konfigurácia prístupu k dátam v rámci účtu
- pridanie ďalších používateľov
- nastavenie oprávnení a prístup k dátam
- vytvorenie vlastných dimenzií a metrík
- zoskupení obsahu pre zjednodušenie analýzy údajov
- nastavenie upozornení
- informujú o dôležitých zmenách v údajoch
- naplánovanie exportov a integrácie s ďalšími nástrojmi
- vytvorenie a konfigurácia zdrojov kampane
- pre sledovanie výkonu marketingových kampaní
- testovanie a optimalizácia
- po získaní dát viete testovať a optimalizovať webové stránky pomocou A/B testovania a iných metód
- má za následok zlepšenie výkonu a konverzie
Migrácia dát z Universal Analytics na Google Analytics 4
Ak máte dáta z predchádzajúcej verzie Universal Analytics, potrebujete migrovať na novú verziu. Pre úspešnú migráciu je potrebné prejsť niekoľkými krokmi:
- Vytvorte nový účet Google Analytics 4
- Nakonfigurujte ho podľa potreby
- Skopírujte ciele, udalosti a prispôsobené dimenzie a metriky, ktoré chcete zachovať zo staršej verzie
- Vyberte vhodnú metódu pre migráciu dát
- napríklad Data Import API
- Aktualizujte kód sledovania na vašej webovej stránke
- odstráňte starý kód a nahraďte ho novým kódom sledovania
- Nastavte nové značky pre sledovanie konverzií a remarketing
- použite Google Tag Manager
- Otestujte nový kód sledovania a zabezpečte jeho správne fungovanie
- Uistite sa, že všetky vaše dáta prešli migráciou na Google Analytics 4
- Aktualizujte svoje integrácie s inými nástrojmi
- Google Ads
- Google Optimize
Migráciu vám odporúčame vykonať postupne a dôkladne overiť všetky kroky, aby ste minimalizovali prípadné straty dát a zabezpečili tak úspešnú migráciu.
Vieme, že migrácia na Google Analytics 4 môže byť komplikovaná, ale je dôležitá pre správne meranie a sledovanie vašich dát. Nebojte sa požiadať o pomoc s migráciou a následne s nastavením PPC reklamy.