Vedeli ste, že na svete existuje vyše 1,5 miliardy webstránok? Toto číslo sa pritom každou sekundou zvyšuje. Koľko ich tak asi bude na Slovensku alebo u našich českých susedov?
Každým dňom sa internet zapĺňa novým obsahom a človek jednoducho nemá šancu vstrebať toľko informácií. Ako sa teda zviditeľniť? Čo robiť, aby pri surfovaní na internete narazili práve na vašu vlnu? Odpoveď je jednoduchá. Potrebujete SEO.
Čo je SEO (Search Engine Optimization)?
Ak by sme chceli SEO preložiť do slovenčiny, ide vlastne o optimalizáciu pre vyhľadávače. Je to súhrn postupov a stratégií, vďaka ktorým sa váš web dostane vyššie vo výsledkoch vyhľadávania. A to predsa každý chceme, no nie? Byť čo najvyššie.
Ľudia len vo výnimočných prípadoch skrolujú Google alebo iný internetový vyhľadávač a prechádzajú desiatky stránok. Ak chcete upútať, musíte byť medzi prvými. Najlepšie je pritom byť v prvej päťke.
Vďaka SEO zvýšite dôveryhodnosť, konkurencieschopnosť a návštevnosť vašej stránky, ba dokonca aj mieru konverzie, teda napríklad predaja.
Ako fungujú internetové vyhľadávače
Google pozná každý, no nie je to jediný internetový vyhľadávač. Medzi ďalšie známe tváre patria Bing alebo Yahoo. Každý internetový vyhľadávač má pritom vlastné algoritmy, ktorými vyhodnocuje a určuje, ktoré výsledky budú medzi prvými a ktoré pôjdu do úzadia.
Princíp
Každý internetový vyhľadávač má svoj vlastný index, podľa ktorého si tvorí databázu “vhodných” webstránok. Keď hľadáte nejaké slovo alebo frázu, automaticky vám robot prejde čo najviac webstránok v čo najkratšom čase a podľa rôznych faktorov vyhodnotí a zobrazí výsledky.
Po zadaní kľúčového slova napríklad palacinkáreň nám Google vyhodnotil a zobrazil výsledky. Skúsili sme zadať rovnaké kľúčové slová aj do vyhľadávača Bing? Všimnite si rozdiel medzi výsledkami a aj ich počtom. Každý internetový vyhľadávač má iný index a iné parametre, ktorými sa pri vyhľadávaní relevantného obsahu riadi. Vyskúšajte si dať do vyhľadávačov kľúčové slová, ktoré sú vo vašom podnikaní dôležité a uvidíte ten rozdiel.
V susednom Česku sa má výraznejší podiel ešte vyhľadávač Seznam. U nás však stačí, ak sa zameriate na Google, cez ktorý vyhľadáva 98% ľudí.
Potrebujem SEO optimalizáciu?
Možno sa pýtate, či je to naozaj také potrebné sa tomu venovať a či vám to nejako pomôže. Veď dnes už je toľko sociálnych sietí, vďaka ktorým si môžete zvýšiť povedomie o značke.
No aj keď sa sociálne siete dostávajú do popredia, netreba zaháľať. Ak chcete byť úspešní, je treba myslieť na celok a nie venovať sa len jednej časti. Najmä Google má stále rastúci svetový potenciál, vďaka čomu je pre každého online podnikavca naozaj dôležitý.
Nemá význam zamerať sa len na jednu časť a nevnímať ostatné možnosti. Zbytočne prichádzate o klientov, a teda aj o peniaze. Ak sa zameriate na všetky možnosti, vybudujete si brand, po ktorom tak túžite.
SEO a jeho najväčší potenciál
V týchto prípadoch dosahuje SEO optimalizácia najlepšie výsledky:
- ak je oblasť, v ktorej podnikáte, vysoko vyhľadávaná
- ak majú vaše kľúčové slová potenciál na vysokú návštevnosť
- ak spadajú vaše kľúčové slová pod nákupné frázy ako kúpiť, cena, predaj a podobne
Na čo sa pri SEO optimalizácii zamerať
SEO je dlhodobá záležitosť, nenechajte sa preto znechutiť. Najmä, ak s online podnikaním iba začínate a len nedávno ste si vytvorili web, nečakajte rapídny nárast návštevnosti. Pri správnej stratégií sa postupne dostanete na vyššie priečky vo vyhľadávačoch a budete mať aj vyššiu návštevnosť. Treba tomu iba venovať dostatok času.
Ak by sa vám aj zdalo, že vaša webstránka nespadá pod vyššie uvedené kritériá, a teda sa SEO optimalizácií netreba nejak extrémne venovať, dbajte aspoň na to, aby ste mali kľúčové slová priamo na vašom webe. Ide o základnú optimalizáciu webu v podobe SEO on page.
On page SEO
O čo konkrétne ide? Zahŕňa niekoľko postupov, ktorými dostanete vaše kľúčové slová priamo na vašu stránku.
Na čo sa pri SEO on page zamerať:
- Každá URL adresa by mala obsahovať kľúčové slová a zároveň byť krátka. Ako príklad si vezmime palacinkáreň v Trnave a podstránku s kontaktom.
nevhodná URL: /najlepsie-palacinky-v-meste (neobsahuje dôležité kľúčové slová)
ideálna URL: /palacinkaren-trnava-kontakt
- Všetky titulky by mali obsahovať názov firmy alebo domény a kľúčové slovo. Zároveň by mali byť pútavé a mať do cca 60 znakov.
nevhodný titulok: Palacinkáreň s personálom, ktorý vám vyčarí úsmev na tvári a dostanete aj kávu zdarma (príliš dlhý titulok, ktorý si nebudú vedieť prečítať celý a chýba mu dôležité kľúčové slovo – Trnava)
ideálny titulok: Palacinkáreň v Trnave s milým personálom a dobrou kávou
- Popisky by nemali byť príliš krátke, ani príliš dlhé. Mali by obsahovať cca do 150 znakov. Používajte dôležité kľúčové slová a popíšte, čo na stránke čitatelia nájdu.
nevhodný popisok: Trnavská palacinkáreň konečne otvorila. (príliš krátke, nevyzýva k akcii)
ideálny popisok: Navštívte novú palacinkáreň v Trnave. Privíta vás milý personál, široký výber palaciniek a chutná káva.
- Samotné stránky a články na blogu by mali mať vhodne zvolené členenie pomocou nadpisov. Ideálne je, ak sa na stránke alebo v článku nachádza len jeden hlavný nadpis <h1> a usporiadané sú nasledovne:
<h1> hlavný nadpis <h1>
<h2> podnadpis <h2>
<h3> podnadpis <h3>
<h3> podnadpis <h3>
<h2> podnadpis <h2>
<h3> podnadpis <h3>
- Ďalším dôležitým aspektom je interné prelinkovanie, teda odkazovanie zo stránky na inú podstránku či z článku na iný článok v rámci vášho webu. Vaši užívatelia sa tak vedia lepšie orientovať na vašom webe.
Off page SEO
V tomto prípade ide o externé spätné odkazy, ktoré nasmerujú užívateľov iných stránok na tie vaše. O dôležitosti spätných odkazov pritom napovedá aj fakt, že práve externé odkazy ovplyvňujú pozície väčšiny webových stránok vo vyhľadávačoch.
Hovorí vám niečo pojem linkbuilding? Je to proces získavania spätných odkazov, ktorým viete posilniť vaše SEO zvonka. Tieto spätné odkazy pritom môžu vznikať prirodzene, napríklad v prípade, že váš článok zaujal niekoho natoľko, že vás spomenul na svojom webe.
Viete si však vaše odkazy umiestniť aj na iných weboch, za čo sa vo väčšine prípadov platí. Existujú ale aj katalógy firiem, kde sa viete zaregistrovať zdarma a poskytnúť tam vaše údaje, vrátane vašej webovej stránky.
Ak si myslíte, že cieľom je v tomto prípade mať najviac spätných odkazov, sklameme vás. Aby ste z off page SEO optimalizácie vyťažili čo najviac, treba sa sústrediť na kvalitné a relevantné spätné odkazy.
Tipy na záver
Ak by sme to mali zhrnúť, pri SEO sa treba venovať najmä dvom veciam. Optimalizácií stránky a jej obsahu (on page) a tvorbe spätných odkazov, teda linkbuildingu (off page). Je tu ale ešte pár tipov, ktoré vám môžu pomôcť posúvať sa vpred.
- zamerajte sa na tvorbu kvalitného a zároveň pútavého obsahu s ohľadom na kľúčové slová (copywriting)
- pri kľúčových slovách sa venujte aj frázam, ktoré v spojení s kľúčovým slovom ľudia vyhľadávajú (analýza kľúčových slov)
- analyzujte a zlepšujte užívateľskú skúsenosť (UX alebo A/B testovanie)
- pri linkbuildingu sa sústreďte na kvalitné spätné odkazy
Ak sa budete riadiť týmito pravidlami, váš web bude optimalizovaný a jeho pozície vo vyhľadávačoch budú stúpať. Potrebujete pomôcť s linkbuildingom?
Zdroj foto: Pixabay