Čo je branding a ako vám môže pomôcť?

Čo je branding a ako vám môže pomôcť

O brandingu sa hovorí v súvislosti s propagáciou brandu, teda značky. Ide o akúsi identifikáciu a objasnenie určitej ponuky alebo služby na trhu a jej rozpoznanie v konkurenčnom prostredí. Poďme sa teda bližšie pozrieť na to, čo všetko obnáša, či ako vám môže vo vašom biznise pomôcť.

O brandingu

Okolo samotnej značky a jej propagácii je veľa zmätku. Čo je vlastne značka? Je to len logo firmy, typ písma či farebná paleta, s ktorou pracujú? Značku by sme mohli definovať ako celkovú identitu vašej firmy. Samotný branding už je potom o tom, aby sa o vašej značke dozvedelo čo najviac ľudí a aby, keď ju niekde uvideli, si vás s ňou spájali. Poďme si to ale objasniť trochu podrobnejšie.

Čo je to značka?

V minulosti predstavovala značka len označenie produktu či firmy ako takej. Prosto, keď ste ju niekde zazreli, vedeli ste, čo máte očakávať. Dnes už to ale nie je iba o označení vašich produktov a služieb. Dnes je to celkovo o identite vašej firmy a o jej reprezentácii. Značkou tak chápeme nielen logo, jeho farbu či typ písma, ale celkovú prezentáciu spoločnosti. Zjednodušene, čo ponúkate a akú máte povesť.

Ako vám môže branding pomôcť

Marketing značky = branding

Prejdime teraz k samotnému brandingu. Takzvaný marketing značky, ako by sme ho mohli nazvať, zdôrazňuje vašu značku. Prepája vašu firemnú identitu a hodnoty vašej spoločnosti s publikom a vašimi potenciálnymi zákazníkmi. Ide o akúsi komunikáciu, spojenie medzi službami či produktami, ktoré ponúkate, a vašimi zákazníkmi.

Branding teda nie je len o tom, umiestniť vaše logo či obchodné meno na čo najviac miest. Ide o dlhodobé budovanie značky, ktoré vám prinesie očakávané predaje.

Dôležitosť rozvoja brandingu

To, ako je branding dôležitý, sa často prehliada. Prečo? Pretože si to vyžaduje svoj čas. V tomto prípade je totiž efektívne nezameriavať sa iba na krátkodobé ciele. Dôležité je upriamiť svoju pozornosť na dlhodobé ciele, ktoré majú oveľa väčší vplyv na celé podnikanie, a teda aj budovanie značky.

Ako vám môže branding pomôcť

Ak by sme mali branding pomenovať nejak presnejšie, ide o marketing brandu. Brand je pomenovanie pre to, kým ste a marketing zas pre to, akým spôsobom si budujete povedomie o vašej spoločnosti. Je to stratégia, ktorá zahŕňa vaše taktické ciele do budúcnosti, a to ako krátkodobej, tak najmä tej dlhodobej. A v čom všetkom vám môže pomôcť?

  • upresníte si základné princípy, hodnoty a poslanie spoločnosti
  • špecifikujete dôvod, prečo ponúkate svoje služby či produkty
  • zacielite na to, čo vás robí jedinečnými
  • vybudujete si dobré meno a budete rozpoznateľní
  • stanete sa dôveryhodnými
  • vaše služby a výrobky budú mať väčšiu hodnotu

Príklad na výborný branding

Vezmite si značku Apple. Ide o spoločnosť, ktorá sa dostala do povedomia ľudí ako inovátor v technologickom priemysle. Ich branding je zameraný na kvalitu produktu a neustále inovovanie svojich technológií.

Tým, že neustále dokazujú, aké výnimočné vlastnosti majú ich produkty, poukazujú na jedinečnosť nielen konkrétnych produktov, ale aj celkovo svojej značky. A práve na tomto príklade je vidno, ako sa dá pomocou brandingu zvýšiť povedomie o vašej spoločnosti a vašej ponuke.

Príklad na výborný branding

Branding vs. marketing

Mnoho ľudí nevidí medzi brandingom a marketingom rozdiel. Následne sa však len uberajú o vyššie spomenuté benefity. Ten rozdiel tam totiž naozaj je, a to dosť dôležitý.

Pri marketingu ide o to, ovplyvniť potenciálnych zákazníkov tak, aby si kúpili váš produkt či službu. Branding je oproti nemu skôr stratégia, vďaka ktorej budú zákazníci uprednostňovať práve váš produkt či službu pred konkurenciou.

Branding je hodnota, vďaka ktorej sú ochotní zaplatiť aj viac. Takže zjednodušene, marketing je reklama, vďaka ktorej sa dostane váš produkt k zákazníkom, zatiaľ čo branding z vášho produktu spraví niečo, vďaka čomu budú váš produkt vyhľadávať.

Branding ako označenie pre firemnú identitu?

Branding a firemná identita toho majú naozaj mnoho spoločného. Súvisia spolu a navzájom sa dopĺňajú, no nie sú tým istým. Rozdiel medzi brandingom a firemnou identitou spočíva v tom, že pri firemnej identite ide o to, ako na prvý pohľad pôsobíte na zákazníka.

Pri brandingu ide skôr o emócie, s ktorými si vás zákazník spája. Ide o celkovú dôveru vo vašu značku. O spojenie medzi vašou značkou a zákazníkom, vďaka ktorému sa nabudúce rád vráti. Pretože to, čo ponúkate, môže ponúkať ďalších X firiem, no práve vaša značka vás robí jedinečnými.

TOP značky na svete:

  • Apple
  • Google
  • Microsoft
  • Amazon
  • Facebook
  • Coca-Cola
  • Samsung
  • Disney
  • Toyota
  • McDonald a ďalšie

(zdroj: Forbes, 2019)

Tipy, ako na úspešný branding

Tipy, ako na úspešný branding

Samozrejme nebudeme o brandingu iba teoretizovať. Dáme si rovno aj pár tipov, ako na úspešný branding vašej firmy. A ak vám aj nasledujúce rady budú pripadať ako nezrealizovateľné, prípadne na ne prosto nemáte čas, nechajte to na nás. Vytvoríme značku, ktorá vás jasne definuje a bude reprezentovať vaše podnikanie. 

Vytvorte víziu vašej spoločnosti

Čím sa chcete presláviť? Keď niekde uvidia vaše logo či budú o vás počuť, čo si majú predstaviť ako prvé? V prvom rade je potrebné odpovedať si na tieto otázky. Podľa toho, aká je vízia vašej spoločnosti, následne viete nasmerovať vašu ďalšiu stratégiu a posunúť sa vpred.

Identifikujte vaše cieľové publikum

Pri každej marketingovej stratégii je dôležité poznať svoje cieľové publikum. Ak by ste ho totiž nepoznali, vaša snaha a úsilie by mohli vyjsť nazmar. Tak, ako sme písali aj v minulom článku o význame online marketingovej stratégie, dôležitým faktorom, ktorý musíte poznať, je definícia osobnosti vášho zákazníka. Ak totiž budete vedieť, ako rozmýšľa váš zákazník, budete tomu môcť prispôsobiť celú stratégiu a s ňou aj tone of voice vašej spoločnosti.

Určte si váš tone of voice

V rámci vašej firemnej komunikácie je dôležité zachovávať si určitý tone of voice, teda tón, akým komunikujete so svojimi zákazníkmi. Vhodným nastavením vášho tone of voice budete nielen budovať svoju značku, ale aj svoju dôveryhodnosť. Okrem toho sa ním môžete odlíšiť od konkurencie a zaujať svojich potenciálnych zákazníkov.

Ani dobrý branding nezachráni nekvalitný produkt

Vsaďte na emócie

Branding úspešnej značky Coca-Cola je založený na pozitívnych emóciách. Práve emócie sú kľúčom k úspechu, čo táto firma rozhodne vie. V tomto prípade však treba byť opatrný, nakoľko nevhodnou emóciou môžete spoločnosti skôr ublížiť. Aj preto je v každom prípade potrebné poznať vaše cieľové publikum a tomu prispôsobiť nielen tone of voice, ale aj emócie, ktoré chcete v ľuďoch zanechať.

Ani dobrý branding nezachráni nekvalitný produkt

Netreba zabúdať, že okrem samotného brandingu a kvalitného marketingu je potrebné udržiavať si aj kvalitu. Zlá kvalita totiž negatívne ovplyvňuje vnímanie značky vašimi zákazníkmi. A teraz nemyslíme len kvalitu priamo vašich výrobkov či služieb, ale celkovú kvalitu vašej komunikácie a vášho biznisu.

Pretože ak k sebe chcete pritiahnuť nových zákazníkov a zároveň si vybudovať spokojnú a vracajúcu sa klientelu, potrebujete sa venovať každému aspektu vášho podnikania. Preto je dôležité zamerať sa nielen na spomínaný marketing, ale aj branding vašej spoločnosti.

 

Zdroj foto: Freepic, Unsplash

Konzultácia

Rezervujte si marketingovú konzultáciu s našim špecialistom.

Viac na preskúmanie

Ako vytvoriť úspešnú reklamu na YouTube?

Ako vytvoriť úspešnú reklamu na YouTube?

Hľadáte spôsoby, ako dostať vašu značku do povedomia ľudí, prípadne získať viac konverzií? Za pozornosť rozhodne stojí reklama na YouTube. Tá prináša široké možnosti a