Čo je Linkbuilding a ako s ním začať

Čo je Linkbuilding a ako s ním začať

Linkbuilding je dôležitou súčasťou online marketingu, bez ktorej je len veľmi malá šanca, že sa na online trhu uchytíte.

Vysvetlenie pojmu linkbuilding

Keď sa povie linkbuilding, mnohí už tušia, o čo ide. Je to pojem, pod ktorý spadajú procesy na získavanie spätných odkazov. Teda také, pri ktorých iné stránky odkazujú na tú vašu. Tým, že na vás odkazujú druhé stránky, stávate sa pre vyhľadávače zaujímavejší a zobrazujú váš web vyššie vo vyhľadávačoch. Je to teda jedna zo SEO techník.

Spätné odkazy a ich využitie

Tieto odkazy slúžia na to, aby uľahčili navigáciu medzi jednotlivými webovými stránkami na internete. Vyhľadávače, resp. ich roboty, zaznamenávajú texty na webe spolu so spätnými odkazmi. Podľa samotného obsahu a aj spätných odkazov následne hodnotia, ktoré webové stránky poskytujú tie najlepšie informácie, a podľa nich weby umiestňujú.

Webové stránky, na ktoré odkazujú kvalitné spätné odkazy, sa vo vyhľadávačoch zobrazujú vyššie, ba dokonca na prvých miestach.

Každý vyhľadávač má svoj index, na základe ktorého rozlišuje, ktoré spätné odkazy sú kvalitné a ktoré menej. Na internete na seba odkazujú milióny webov a na samotnom Slovensku sú ich stovky, možno tisíce. Vyhľadávače ako Google tak majú naozaj čo robiť, aby pre čitateľov vybrali ten najlepší obsah.

Výhody linkbuildingu

Výhody linkbuildingu

Linkbuilding ako SEO technika pozitívne ovplyvňuje mnoho faktorov. V bodoch sme zhrnuli dôležité a zároveň zaujímavé výhody linkbuildingu, vďaka ktorým sa naozaj oplatí venovať mu pozornosť.

  • na váš web prináša viac zákazníkov – zákazníci sa k vám môžu dostať z viacerých zdrojov
  • umiestňuje vás na vyššie pozície v Google vyhľadávaní – vďaka kvalitným spätným odkazom sa posúvate vyššie vo vyhľadávačoch
  • budujete si (aj) vďaka nemu značku – čím viac ľudí o vás vie, tým lepšie
  • nadväzujete výhodné spolupráce – pri tvorbe spätných odkazov sa zoznamujete so zaujímavými ľuďmi
  • svoje výhody prináša dlhodobo – napríklad z reklamy, ktorú neplatíte, nič nemáte, no linkbuilding môže prinášať návštevnosť a ďalšie výhody dlhodobo
Spôsoby, akými sa budujú spätné odkazy

Spôsoby, akými sa budujú spätné odkazy

Povedali sme si čo-to o tom, čo je linkbuilding a ako nám môže pomôcť. Ako ho však robiť správne? Ako ho robiť tak, aby dosahoval skutočné výsledky?

Linkbuilderi sa často snažia prísť na nové spôsoby, ako budovať spätné odkazy. Nateraz si vystačíme aj s tými osvedčenými, ktoré pozitívne ovplyvňujú pozície webu na Googli a pomáhajú nám tak budovať našu značku.  

Kvalitný obsah na vlastnom webe

Asi najvhodnejší spôsob, akým na seba upútať pozornosť, je tvoriť hodnotný obsah. Je to síce časovo náročnejšie, ale naozaj to stojí za to. Vytvárajte obsah, ktorý budú chcieť ľudia sami od seba zdieľať. Obsah, na ktorý budú odkazovať.

Tvorte originálny obsah

Ak budete mať na vašej webovej stránke niečo, čo inde nemajú, máte veľkú šancu, že si to pozrie množstvo zvedavých očí. Snažte sa upútať ich pozornosť. Zistite, čo ich vo vašej oblasti zaujíma.

TIP: Predávate konkrétnu značku piva? Urobte štatistiku, v ktorom kraji alebo v ktorej krajine sa pije najviac a skúste to odôvodniť. Predávate kozmetiku? Napíšte recenziu na niekoľko produktov a porovnajte ich medzi sebou.

Kvalitný obsah na vlastnom webe

Písanie na cudzie blogy

Medzi obľúbené techniky získavania spätných odkazov patrí písanie PR článkov. Týmto spôsobom si môžete naozaj pomôcť, ale takisto si ním viete aj uškodiť. Prečo? Pretože ak Google vyhodnotí, že portál, na ktorom máte uverejnený PR článok, je iba samé PR, nebude to zohľadňovať, prípadne váš web môže označiť ako nevhodný a dať vás na nižšie pozície.

Prečo písať PR články

Dôvodov, prečo sa PR článkom nevyhýbať, je hneď niekoľko. Vhodne umiestnený odkaz dokáže na váš web priniesť reálnych zákazníkov. Nikto si neklikne v článku na niečo, čo ho nezaujíma.

Takýto spätný odkaz viete vytvoriť tak, aby vyzeral prirodzene, vďaka čomu vám prinesie nielen viac návštev. Zároveň vás posunie vyššie vo vyhľadávaní. Ak je totiž váš spätný odkaz relevantný a prináša hodnotný obsah, Google ho vidí ako hodnotný.

Ako písať úspešné PR články

Na to, aby ste sa páčili vyhľadávačom a zároveň prinášali na internet hodnotný obsah, stačí sa držať len niekoľkých pravidiel:

  • oslovte silné weby, ktoré neprodukujú iba PR články, pravidelne aktualizujú svoj obsah a píšu pre vašu cieľovú skupinu
  • ak sa dá, skúste sa dohodnúť na guest bloggingu, čo sú neplatené články, ktoré si aj so spätnými odkazmi navzájom uverejníte na svojich weboch
  • neodkazujte v článku iba na svoj web, pretože to nie je prirodzené a ihneď každý vie, že ide o PR článok
  • pri písaní PR článkov sa sústreďte na viac kľúčových slov, pretože ak všetky alebo väčšina odkazuje na rovnaké, je to neprirodzené a podozrivé
  • odkazovať môžete nielen priamo na váš web, produkty či služby, ale aj na vaše staršie články
  • PR článok nie je o nič horší ako váš blogový, preto aj pri jeho písaní stavte na kvalitu a hodnotný obsah
Ako písať úspešné PR články

Registrácia do katalógov

Ďalšou veľmi obľúbenou metódou získavania spätných odkazov je registrovanie sa do katalógov. V tomto prípade si ale takisto treba dať pozor, kam sa zaregistrujete. Byť v každom registri vám určite nepomôže, skôr naopak.

Kam sa oplatí registrovať

Ak sa chcete zaregistrovať do online katalógov, vhodnou voľbou je nájsť si také, ktoré vám vedia priniesť návštevnosť. Ak sa venujete predaju rybárskych potrieb, asi ťažko vám pomôže, ak sa zaregistrujete na portáli pre mamičky. Takisto vyberajte také katalógy, ktoré majú vysokú návštevnosť. Medzi celkom slušné katalógy patrí napríklad zoznam.sk či centrum.sk.

Zapájanie sa do diskusií

Vhodným spôsobom na získavanie spätných odkazov je aj zapájanie sa do diskusií. Výhodou tohto procesu je, že si môžete vybrať, kde sa budete zapájať. Možností je pritom naozaj veľa.

Možnosti, kde sa zapojiť do diskusie

  • sociálne siete ako Facebook, LinkedIn či Twitter – v prípade relevantných skupín môžete vo vhodnej chvíli odkazovať na seba, svoje služby alebo produkty
  • komentáre pod článkami – aj v tomto prípade záleží na relevantnosti a samotný článok musí byť dobre vyhľadávaný, no komentáre bývajú často čítané a prirodzený odkaz môže ľudí doviesť až na váš web
  • fóra – či už vo forme otázky alebo odpovede, fórum ponúka ďalšiu možnosť, ako poradiť a zároveň k sebe prilákať ľudí

 

TIP Najmä pri komentároch a na fórach si treba dávať pozor. Nie je vhodné, aby ste uverejňovali komentáre či pokladali otázky na fóra len za účelom získania spätného odkazu. Už aj samotné fóra prišli na to, ako to niektorí zneužívajú, a preto si dávajú naozaj veľký pozor na to, čo kto na fórum pridáva.

TIP Na LinkedIn viete publikovať vlastný obsah aj s odkazom na váš web, vďaka čomu si viete pritiahnuť opäť ďalšie publikum. Na podobnom princípe funguje aj český portál Warengo, cez ktorý môžete prispievať článkami a zvyšovať tak povedomie o svojej značke.

Linkbuilding netreba podceňovať

Príležitostí, ako získať spätné odkazy, je naozaj mnoho. Treba si len zistiť, ktoré sa naozaj oplatia a ktoré pre vás budú mať význam. Ak spätné odkazy nepodceníte a budete ich získavať postupne, podporíte tak svoj web, jeho vyhľadateľnosť a stanete sa autoritou vo svojej oblasti.

Zdroj foto: Freepik

Konzultácia

Rezervujte si marketingovú konzultáciu s našim špecialistom.

Viac na preskúmanie

Ako vytvoriť úspešnú reklamu na YouTube?

Ako vytvoriť úspešnú reklamu na YouTube?

Hľadáte spôsoby, ako dostať vašu značku do povedomia ľudí, prípadne získať viac konverzií? Za pozornosť rozhodne stojí reklama na YouTube. Tá prináša široké možnosti a