Pojem PPC reklama predstavuje formu reklamy, kde neplatíte za zobrazovanie, ale za reálne kliknutia na váš odkaz. PPC je z anglického pay-per-click, čo môžeme voľne preložiť ako platba za kliknutie. Tento model reklamy je veľmi obľúbený a v online biznise dokáže naozaj pomôcť. Aké výhody so sebou prináša?
Možnosti PPC reklamy na Google
Textová reklama
Ako prvú si spomenieme najviac využívanú formu PPC reklamy, a to textovú reklamu. Pôvodne obsahoval tento typ reklamy dva nadpisy a jeden popis. Dnes už si môžete zvoliť až tri nadpisy a dva popisy a taktiež si môžete vyberať z rôznych rozšírení.
Tieto rozšírenia zvyšujú mieru CTR, teda mieru prekliku na vami zvolenú stránku či podstránky. Medzi často používané rozšírenia patrí:
- rozšírenie o odkazy na podstránky, vďaka ktorej nasmerujete návštevníka priamo na stránky, o ktoré má najväčší záujem
- rozšírenie o ďalšie popisy, ktorými môžete prezentovať obľúbené produkty či zaujímavé informácie
- rozšírenie o adresu s možnosťou navigácie cez Google Maps, čo sa hodí najmä v prípade, ak máte kamennú predajňu
- rozšírenie o telefónne číslo s možnosťou rýchleho volania, ktoré si viete nastaviť aj na určitý čas, v ktorom ste k dispozícii
Responzívna reklama
Ďalším obľúbeným typom reklamy je takzvaná responzívna reklama. Jej výhoda spočíva v tom, že ako inzerent si zadáte niekoľko variánt nadpisov a podnadpisov, ktoré vám bude Google testovať. Následne z nich bude na základe testovania tvoriť rôzne kombinácie tak, aby boli čo najúčinnejšie. Samozrejme si môžete nastaviť aj preferovanú pozíciu a využiť možnosti rozšírenia ako pri textovej reklame.
Video reklama
Video marketing sa teší veľkej obľube a s ním prichádzajú aj možnosti reklamy vo forme videa. Tieto reklamné videá sa môžu zobrazovať na partnerských weboch a aplikáciách, ale aj na sociálnych sieťach. Výhodou video reklamy je to, že pri vhodnom spracovaní dokáže upútať vo väčšej miere ako napríklad textová reklama.
Na platforme YouTube si viete vybrať z viacerých foriem video reklamy. Určite ste sa už stretli s krátkymi, 6-sekundovými videospotmi, ktoré sa vám zobrazia buď na začiatku, alebo kľudne aj v strede videa, ktoré práve pozeráte. Tieto video reklamy sa nedajú preskočiť, ale našťastie netrvajú dlho.
Dlhšie reklamy sa vo väčšine prípadov dajú preskočiť, no také, čo trvajú do 15 sekúnd, môžu byť aj nepreskočiteľné. Ďalšie video reklamy sa môžu zobrazovať priamo na vrchu domovskej stránky YouTube či ako textové reklamy s náhľadom videa v rôznych sekciách stránky.
PPC reklama na produkty
Medzi novšie metódy online reklamy patrí zobrazovanie produktov a služieb vo vyhľadávaní po zadaní určitej frázy. Platené pozície sa v tomto prípade zvyknú nachádzať buď na prvých priečkach, alebo v pravej časti strany.
Cez obrázky produktov sa dá dostať priamo do e-shopov, a to vďaka Google Shopping, inak zvaný aj ako Google Nákupy. Ak teda vlastníte napríklad e-shop s obuvov, môžete si kampaň nastaviť tak, aby sa ľuďom objavovali konkrétne tenisky či im podobné v prípade, že ich hľadajú.
TIP: Reklama cez Google Shopping môže slúžiť aj ako porovnávač cien, nakoľko sa hľadaný produkt zobrazí z viacerých e-shopov s reklamou. Jej výhodou je systém platby za kliknutie.
Reklama cez Google Adsense
Vyššie sme už spomenuli video reklamu, ktorá sa môže zobrazovať napríklad na YouTube. Google však poskytuje široké spektrum možností, kde a ako sa môže zobrazovať vaša reklama. Reklamný priestor totiž nielen len na platformách Google ako YouTube či Gmail, ale aj na rôznych webových stránkach, ktoré ho ponúkajú cez Google Adsense.
TIP: Registráciou na Google Adsense môžete ponúknuť voľný priestor, napríklad na vašom blogu. V reálnom čase potom vyberá reklamy, ktoré súvisia s vaším obsahom a poskytujú ho vašim čitateľom. V prípade firemného blogu to však neodporúčame, nakoľko je dosť možné, že by vám na ňom vyskakovali reklamy od konkurencie. Ak ale máte zvlášť web, kde sa venujete témam, ktoré nesúvisia s vaším podnikaním, môžete to využiť vo váš prospech.
PPC reklama na aplikácie
Aj v prípade predaja aplikácii si cez Google Ads môžete vytvoriť reklamu. Reklama môže byť vo forme textu, obrázku či videa. Stačí si nastaviť správne cielene a reklamu vám bude systém ukazovať tým správnym užívateľom. Pri reklamách na aplikácie sa väčšinou platí buď za preklik na aplikáciu, alebo priamo za jej stiahnutie. Dobre cielenou reklamou si tak viete zvýšiť počet jej stiahnutí a následne jej užívateľov.
Ako vyzerá dobrá PPC reklama
Vytvoriť si reklamu je jedno, ale vytvoriť reklamu, ktorá vám prinesie želané výsledky, je už niečo druhé. Na to, aby ste vytvorili čo najlepšiu reklamu, je potrebné urobiť si analýzu trhu a následne zakomponovať všetky potrebné údaje do tvorby reklamy na mieru.
PPC analýza
PPC analýza je výborným pomocníkom, pretože vďaka nej získate potrebný prehľad na vytvorenie atraktívnej a efektívnej reklamy. Dobrá PPC analýza by mala obsahovať kľúčové slová získané z viacerých zdrojov a takisto informácie o tom, ako pristupuje k reklame vaša konkurencia.
TIP: Analyzovať vhodné kľúčové slová a konkurenčné správanie je dôležité nielen na začiatku pred vytvorením reklamných kampaní. Odporúčame vám sledovať ich aj v priebehu kampane a podľa toho ju priebežne aktualizovať. V prípade, že si s tým neviete dať rady, neváhajte nás kontaktovať.
Význam kľúčových slov
Kľúčové slová sú základným pilierom každého dobrého online marketingu. Tak, ako sú dôležité z hľadiska SEO pre váš web, tak sú dôležité aj pri reklame vo vyhľadávaní. Ovplyvňujú, ako bude reklama efektívna a výkonná.
Pri kľúčových slovách sa väčšinou sústredíme na presnú zhodu kľúčového slova s dopytom. Je tu ale viacero možností. Takisto sa môžete sústrediť na frázy, v ktorých sa kľúčové slovo nachádza, prípadne dokonca aj na rôznych príbuzných variantoch kľúčového slova.
TIP: Priamo v Google Ads viete pri tvorbe kampaní získať potrebné kľúčové slová, a to cez nástroj Plánovač kľúčových slov. Tento plánovač vám vytvorí návrhy kľúčových slov priamo z príslušnej webovej stránky, prípadne môžete zadať hlavné kľúčové slovo a nástroj vám podľa neho ponúkne ďalšie návrhy. Vy si už len vyberiete, ktoré sú pre vás relevantné a použijete ich vo svojej reklamnej kampani.
Na získavanie kľúčových slov vám odporúčame používať viacero nástrojov. Môžete tak prísť na ďalšie zaujímavé frázy či slovné spojenia použiteľné do vašej PPC reklamy.
Pomôžte svojmu online podnikaniu vďaka PPC reklame
PPC reklama vo vyhľadávači Google so sebou prináša množstvo výhod. Vhodne zvolenou a dobre cielenou reklamou dokážete zasiahnuť široké publikum. Môžete tak oboznámiť ľudí s novými produktami na vašom e-shope, zlepšiť povedomie o vašej značke či prosto dostať ich k vašim výrobkom a službám. Najlepšie však je, že sa dostanete k publiku, ktoré je pre vás relevantné. Nejde totiž o kvantitu, ale o kvalitu a o tých správnych ľudí.