fbpx

Čo je affiliate marketing a ako funguje?

Čo je affiliate marketing a ako funguje?

V online marketingu sa pojem affiliate marketing skloňuje pomerne často. Čo to ale vlastne je? Pripravili sme pre vás článok, v ktorom vysvetlíme, ako affiliate marketing funguje, s čím vám môže pomôcť a aj to, či je vhodný pre váš typ biznisu. Na záver vám poskytneme aj tipy s praktickým návodom na to, ako s ním začať.

Čo je affiliate marketing?

Affiliate marketingom by sme mohli nazvať istú formu reklamy. Ide o reklamu, pri ktorej neplatíte za zobrazenie vášho webu či za kliknutie na vami určený odkaz, ale za uskutočnenú konverziu.

Win-win spolupráca – partnerské podnikanie

Ide o partnerský marketing, ktorý dokáže vášmu eshopu priniesť nový zdroj predajov, no vy za to zaplatíte iba províziou z predaja. Cez affiliate kampane k vám prichádzajú noví potenciálni klienti, ale vy platíte iba za reálne zrealizované objednávky. 

 

Môžeme to nazvať ako win-win spoluprácu medzi inzerentom a sprostredkovateľom, ktorý reklamu zobrazuje. Inzerent získa ďalšie propagačné médium a možnosť vyšších ziskov, zatiaľ čo sprostredkovateľ bude mať určitý podiel z predaja.

Mýtus ohľadom affiliate marketingu

Keď sa povie affiliate marketing, množstvo ľudí, najmä začiatočníkov, to považuje za akýsi zázračný spôsob, vďaka ktorému bez väčšej námahy dosiahnu výborný pasívny príjem. Tu však treba spozornieť.

 

Samozrejme, že časom na ňom môžete začať pasívne zarábať, no netrvá to týždeň, ani mesiac a väčšinou ani rok. Keby to bolo jednoduché, robil by to každý, no nie? 

 

Na to, aby ste pomocou affiliate marketingu začali pasívne zarábať, je potrebný čas a nemalé úsilie. Takisto, ak vám začne fungovať a prinášať zisk, neznamená to, že to tak bude už navždy. Pravidelne na tom treba pracovať. Tento pasívny príjem však nie je nereálny. Stačí vedieť, ako na to.

Čo je affiliate marketing?

Ako funguje affiliate marketing

Affiliate marketing ponúka priestor na spoluprácu, pričom máte na výber z dvoch možností, akými sa dá zarobiť. 

 

Jednou možnosťou je stať sa inzerentom. Máte eshop a chceli by ste nabrať viac zákazníkov? Práve vďaka affiliate programu môžete získať nový zdroj predajov.

 

Na druhej strane je sprostredkovateľ. Ide o médium, ktoré má možnosť umiestniť na svojom webe reklamu s odkazom na inzerenta. Ak teda máte webovú stránku s dostatočnou návštevnosťou, môžete cez ňu odkazovať na inzerenta a v prípade predaja získať svoj podiel.

Spôsoby inzercie

Sprostredkovateľ dostane od inzerenta špecifický affiliate odkaz. Tento odkaz môže využiť viacerými spôsobmi a propagovať tak inzerenta 

 

  • cez svoju webovú stránku – článkom na blogu, recenziou, videom, bannerom

  • cez e-mail marketing – newsletterom

  • cez sociálne siete – statusom na Facebooku, Instagrame, Twitteri a podobne

 

Každá takto sprostredkovaná návšteva sa zaznamenáva v affiliate systéme, a to prostredníctvom súborov cookie. Ak následne v určitej dobe (väčšinou 30 dní) návštevník vykoná želanú akciu, a teda urobí nákup na stránke inzerenta, práve vďaka súborom cookie ho vie affiliate sieť zaznamenať. Sprostredkovateľovi sa tak následne pripíše provízia z predaja.

 

TIP: Získaná provízia sa vypláca po dosiahnutí určitej sumy. Každá affiliate sieť to má však inak. Niekde vám províziu vyplatia po dosiahnutí 50 eur a inde musí byť dosiahnutá čiastka vyššia.

 
Možnosti affiliate projektov

Možnosti affiliate projektov

Na to, aby ste začali s affiliate marketingom, potrebujete vytvoriť projekt. V tomto momente máte na výber z dvoch možností. Môžete si vytvoriť vlastný affiliate program, ktorý si budete spravovať, alebo sa zaradíte do affiliate siete.

Vlastný affiliate program vs. affiliate sieť

V prípade, že chcete mať vlastné riešenie s plnou kontrolou nad správou affiliate programu, môžete tak urobiť pomocou rôznych dostupných softvérov. Tie vám dodajú technický základ a takisto poskytnú administratívu programu. U našich českých susedov je to napríklad Affilbox.

 

Druhou možnosťou, ako začať s affiliate marketingom, je zaradiť sa do affiliate siete. Administratívu či vyplácanie podielov z predaja necháte na odborníkov a na vás ostáva nastaviť si kampane, ktoré budete následne spravovať.

 

TIP: Väčšina affiliate sietí pracuje spôsobom, kedy inzerent platí iba v prípade predaja. Provízia z neho sa následne delí medzi affiliate sieť a sprostredkovateľa, inak zvaného aj ako publisher či médium.

Affiliate siete na Slovensku

Na Slovenskom trhu nájdete viacero affiliate sietí. Inzerentov z hneď niekoľkých oblastí, ako sú móda, zdravie, elektro, bývanie a šport, zastrešuje napríklad dognet.sk či ehub.sk. Na zdravie a výživové doplnky sa zameriava facelist.sk či affial.com a ak potrebujete affiliate sieť zameranú na finančné produkty, vyskúšať môžete totalmoney.sk.

Typy biznisu vhodné pre affiliate marketing

Typy biznisu vhodné pre affiliate marketing

Zvažujete affiliate marketing, no nie je vám úplne jasné, či je to pre aj vás? Affiliate kampane sú vhodné pre každý ecommerce projekt. Najviac sa pritom darí kampaniam z klasických oblastí, ako sú vyššie spomenuté segmenty móda, zdravie, výživa, elektro, šport či bývanie. Ak teda predávate napríklad oblečenie, výživové doplnky, hračky či kozmetiku, affiliate marketing môže byť zaujímavým prínosom.

Ako začať s affiliate marketingom (návod pre inzerentov)

Všetci chceme dosahovať úspech v tom, čo robíme. Inak to nie je ani pri affiliate marketingu. Na čo si teda na začiatku dať pozor a ako spustiť svoju prvú kampaň?

 

  • Najskôr je potrebné zhodnotiť, či je affiliate marketing vhodný pre segment, v ktorom podnikáte.

  • Rozhodnite sa, či chcete ísť cestou vlastného affiliate programu, alebo sa zaradíte do už existujúcej affiliate siete.

  • V prípade, že ste sa rozhodli ísť cestou vlastného affiliate programu, obklopte sa odborníkmi, ktorí vám pomôžu s jeho tvorbou a nastavením.

  • Vopred si premyslite, aké produkty chcete touto formou propagovať a výšku provízie, ktorú budete ponúkať svojim sprostredkovateľom.

  • Vytvorte reklamné formáty pre médiá. Podľa spôsobu propagácie to môžu byť spätné odkazy, bannery, online formuláre či texty pre newslettery.

  • Nájdite vhodné médiá, najlepšie také, ktoré majú priamy dosah na vašu cieľovú skupinu.

  • Dbajte na pravidelnú komunikáciu a motiváciu. Vyššia provízia zvyšuje motiváciu sprostredkovateľov na efektívnu prezentáciu vášho eshopu.

Ako začať s affiliate marketingom

Ako na affiliate marketing (návod pre sprostredkovateľov)

Chcete si vybudovať affiliate webstránku? Alebo máte nejaký web a radi by ste ho začlenili do affiliate programu?

 

  • V prvom rade je potrebné zvoliť si oblasť, v ktorej budete pôsobiť. Mala by to byť oblasť, ktorá vás zaujíma v ktorej sa vyznáte.

  • Ak ste si zvolili vhodnú oblasť, prípadne v danej oblasti už fungujete, zistite, či pre ňu existujú nejaké affiliate programy s produktami či službami, ktoré by ste mohli/boli ochotní propagovať.

  • V prípade, že ešte nemáte vlastný web, je vhodné zoznámiť sa so základnými pojmami, ako je tvorba webu, SEO optimalizácia, PPC reklama či e-mail marketing a vytvoriť si prehľad.

  • Následne sa sústreďte na pravidelné publikovanie kvalitného obsahu s pridanou hodnotou.

  • Po nájdení vhodných affiliate programov sa do nich prihláste.

  • Vyberte si vhodného inzerenta s kvalitným produktom, po ktorom je dopyt, a dohodnite sa s ním na podmienkach spolupráce a na výške provízie.

  • Propagujte produkty či služby inzerenta dostupnými možnosťami, napríklad cez váš blog, YouTube kanál, newslettery či sociálne siete.

Rada na záver

Vytvoriť úspešný a efektívny affiliate marketing nie je jednoduchá záležitosť. Ako inzerent musíte mať v prvom rade produkt, o ktorý je na trhu záujem. Ak totiž budete ponúkať niečo, po čom nie je dopyt, nepomôže vám ani armáda sprostredkovateľov. 

 

Ako sprostredkovateľ tiež nemôžete propagovať niečo, o čo nie je záujem. Okrem toho musíte mať dosah na správnu cieľovú skupinu. A to dosiahnete iba tak, že sa v danej oblasti vyznáte a so svojím publikom pravidelne komunikujete.

 

Veríme, že so správnym prístupom dosiahnete úspech, a to aj ako zo strany inzerenta, tak aj zo strany sprostredkovateľa.

Zdieľať tento príspevok

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Prihláste sa na odber nášho newsletteru

Získajte aktualizácie a učte sa od najlepších

Viac na preskúmanie

Inbound marketing Digital Partner
Online marketing

Čo je to inbound marketing a ako naň?

S pojmom marketing sa stretávame pomerne často. Online a offline marketing už rozoznáme, no existuje množstvo ďalších odnoží marketingu. Príkladom môže byť v online svete

Chcete rozbehnúť váš marketing ?

Ak máte záujem o spoluprácu alebo potrebujete bližšie informácie, neváhajte nás kontaktovať.

PPC reklama na Google od agentúry Digital Partner