Zaoberali ste sa už niekedy otázkou, ako vám môžu vo vašom podnikaní pomôcť napríklad takí influenceri? Koho vlastne už môžeme považovať za influencera, aké ceny si pýtajú a pre aký typ podnikania sú najvhodnejší? Pripravili sme pre vás prehľad o influencer marketingu aj s návodom, ako z neho čo najviac vyťažiť.
Čo je influencer marketing
Existujú rôzne formy marketingu. Na našom blogu nájdete informácie napríklad o content marketingu, email marketingu či affiliate marketingu. V čom je influencer marketing výnimočný a prečo je vo svete, ale aj na Slovensku, čoraz rozšírenejší?
Influencer marketing je typ marketingu, ktorý využíva na propagáciu vášho podnikania jednotlivcov, ktorí si u veľkého množstva ľudí vybudovali dôveru. Títo tzv. influenceri sa prostredníctvom sociálnych sietí zmienia o vašom produkte či službe, prípadne ho vyslovene odporučia. Práve vďaka ich dosahu na ľudí a vysokej miere dôvery v ich názory je následne veľká pravdepodobnosť, že sa z ich fanúšikov/nasledovateľov/followerov stanú vaši potenciálni zákazníci.
Kto je influencer
Aby sme si ozrejmili toto zahraničné pomenovanie, jeho základom je anglické slovo influence, ktoré znamená vplyv. Influencer je teda niekto, kto má výraznejší vplyv na ľudí. V určitej miere dokáže svojím správaním ovplyvňovať správanie svojho okolia, a to aj to nákupné.
Kto všetko sa už môže považovať za influencera? Nie sú to totiž len známe osobnosti, ktoré poznáme z televízie či z hudobného priemyslu. Každý (pre vás vhodný) influencer by mal spĺňať nasledovné kritériá:
- má dosah na ľudí
- je dôveryhodný
- dokáže odprezentovať vaše produkty a služby
Mikro a makroinfluencer
Väčšinou práve pomocou sociálnych sietí, ako je Facebook, Instagram, YouTube či iné, vie influencer osloviť množstvo ľudí, ktorí mu dôverujú a s jeho názormi sa stotožňujú. Nemusí mať dokonca ani obrovský dosah na ľudí, najmä, ak sa špecifikuje na užšiu tému. V takom prípade pre vás môže byť dokonca vhodnejší, ako známa tvár s miliónovým dosahom.
Takýto typ influencera sa nazýva mikroinfluencer. Jeho účet má poväčšine menej ako 10 000 sledovateľov, no úzko sa špecializuje na nejakú konkrétnu činnosť. Dobrým príkladom môžu byť napríklad make-up artisti, ktorí svojím líčením nielen inšpirujú, ale zároveň vo svojich videách či článkoch pomáhajú so správnym výberom produktov.
Naproti tomu makroinfluencer disponuje omnoho väčším dosahom. Väčšinou ide o celebrity či známe tváre, ktoré majú naozaj širokú základňu sledovateľov. Nie sú úzko špecifikovaní, ale zato vedia propagovať produkty či služby na rôzne témy.
Vznik influencer marketingu
Už v októbri minulého roka využívalo internet z celosvetovej populácie až 4,66 miliardy používateľov. Z toho 3,6 miliardy ľudí má účet na niektorej sociálnej sieti a aktívne ju používa. Odhaduje sa, že do roku 2025 bude na sociálnych sieťach až 4,41 miliardy užívateľov.
Nakoľko bannery a iné formy reklamy už nefungujú ako kedysi, musel prísť na online reklamný trh nový spôsob, ako zaujať potenciálnych zákazníkov. A tak vznikol influencer marketing.
Ako funguje influencer marketing
Potenciál influencer marketingu tkvie vo vplyve influencera na svoje okolie. Nevtieravým spôsobom totiž dokáže vytvoriť záujem o produkt, službu či samotnú značku, pričom veľakrát nemusí sledujúci ani len postrehnúť, že ide o reklamu.
Na vašu značku, produkt či službu vie poskytnúť dôveryhodnú recenziu, ktorá môže obsahovať aj priamo prelink na váš eshop či vašu webovú stránku. Často sa môžete stretnúť aj s propagáciou formou súťaže. Možností je v tomto prípade naozaj veľa.
Ako na influencer marketing
Mnohým spoločnostiam tento typ marketingu výrazne pomohol. Ako môže pomôcť práve vám? Aby ste boli v tejto oblasti úspešný, potrebujete správneho influencera, vhodnú platformu a efektívny manažment.
Výber správneho influencera
Jedným z prvých kritérií, na ktoré sa pri výbere správneho influencera zamerať, je cieľová skupina. Vaša cieľová skupina by sa mala čo najviac zhodovať s jeho publikom. Čím bližšie k sebe totiž budú mať, tým väčší úspech môžete zaznamenať.
Ďalšia vec, čo musíte vyriešiť, je rozpočet. Môžete sa rozhodnúť pre lacnejšieho mikroinfluencera s menším počtom sledovateľov, prípadne pre známu tvár s tisíckami followerov. Pri rozhodovaní sa vždy sledujte jeho dôveryhodnosť, doterajšie výsledky, štýl komunikácie či schopnosť osloviť potenciálnych zákazníkov. V niektorých prípadoch sa vám totiž môže mikroinfluencer oplatiť viac ako makroinfluencer a naopak.
Výber vhodnej platformy
Na Slovensku sa zo sociálnych sietí najviac využíva Facebook, Instagram a YouTube. Pri výbere vhodnej platformy je vždy dobré zistiť, ako sa na nej vybranému influencerovi darí a najmä, či aj tam sa vaša cieľová skupina čo najviac zhoduje s jeho publikom.
Väčšina influencerov pôsobí na viacerých platformách naraz, a preto pri spolupráci môžete zasiahnuť opäť väčšie množstvo publika, ktorým disponuje. Na Facebooku totiž môže mať trochu inú základňu fanúšikov ako napríklad na Instagrame.
Propagácia formou influencer marketingu
Vyššie sme si už spomenuli pár príkladov, ako fungujú propagácie cez influencerov. Poďme si o tom ale povedať viac.
V prípade, že chcete propagovať svoje produkty, najjednoduchšie je poskytnúť nejaké vzorky vybranému influencerovi, ktorý ich v nejakej forme zakomponuje do svojho contentu, či už do videa, blogu, prípadne do statusu na sociálnych sieťach.
S influencerom sa môžete dohodnúť, akú formu propagácie preferujete, a takisto to môžete nechať celé na neho. Záleží od toho, aké má v danej oblasti skúsenosti.
Rovnakým spôsobom môže influencer spropagovať aj vaše služby. Jeho osobná skúsenosť a následné šírenie dojmov formou videí či fotiek môže byť pre predaj vašej služby naozaj prelomové.
Spomenúť si môžeme aj takzvaný affiliate marketing, kedy influencer dostane špeciálny kód, pod ktorým si môžu jeho sledovatelia uplatniť zľavu na vaše produkty či služby. Výhodou tejto formy propagácie je napríklad aj to, že veľmi ľahko zistíte, koľko objednávok vám influencer priniesol. Zistíte tak jeho vhodnosť pre prípadné ďalšie spolupráce.
Analýza a manažment influencerov
Vybrať si z ponuky influencerov už nemusí byť také ťažké. No ako sa vôbec k nejakému zoznamu influencerov dostať? Pri hľadaní môžete využiť rôzne agentúry, ale aj nástroje, ktoré vám poskytnú informácie o ich zameraní, aktivite, veľkosti publika a podobne.
Takisto existujú aj nástroje na ich manažovanie, cez ktoré viete sledovať svoje kampane a komunikovať s influencermi, prípadne aj s ich publikom.
Typy influencerov
Ak si neviete rady s tým, akého influencera osloviť, máme pre vás tip na ich rozdelenie do viacerých skupín. Nie každý sa totiž môže hodiť na propagáciu vašej značky.
- expert v oblasti – Tento typ influencera sa špecifikuje na konkrétny odbor, takže ak nájdete takého, ktorý sa vyzná práve v oblasti, v ktorej podnikáte, môžete tým získať naozaj relevantných potenciálnych zákazníkov.
- ten, čo udáva trendy – Tzv. trendsetter sa vám bude hodiť v prípade, ak uvádzate nový produkt, nakoľko má silný vplyv na nákupné správanie svojho publika.
- celebrita – Či už ide o umelca, alebo športovca, táto známa tvár má naozaj veľkú základňu fanúšikov. Ak svojim followerom niečo odporučia, posilnia ich dôveru v daný produkt či službu a zvýšia tak oň celkový záujem.
Niekedy nájdeme influencera tam, kde by sme ho možno ani nečakali. Príkladom sú tieto typy.
Blogger
Influencer nemusí byť ten, čo točí videá či postuje krásne fotografie. Mnoho ľudí stále rado číta blogy na rôzne témy. Ak nájdete niekoho, kto sa vyzná vo vašej oblasti, dlhoročne o nej píše články či vytvára rôzne štatistiky a navyše má svojich odberateľov, môže to byť ďalší zaujímavý spôsob propagácie vašej značky.
Ambasádor
Mnoho veľkých značiek, ako je napríklad Oriflame, sa propaguje formou tzv. ambasádorov. Zo svojich verných zákazníkov si vyberá tých, ktorí majú väčší dosah na svoje okolie a jednoducho im dajú svoje produkty zadarmo, prípadne s veľkou zľavou. Tí následne tieto produkty propagujú pomaly všade, kam sa pohnú. Veď čo je lepšie ako byť tvárou známej značky? Aj keby iba na chvíľu.
Detský influencer
Čoraz častejšie sa môžete stretnúť aj s detskými influencermi, ktorým ich kontá vytvoria rodičia a následne ich usmerňujú v tvorbe obsahu naň. Sú aj prípady, kedy mamičky na materskej riešia na svojom účte všetko ohľadom materstva. V takom prípade ich môžu sledovať tisíce ďalších mamičiek, ktoré často čakajú, čo by im daná influencer mama poradila.
Virtuálny influencer
Isto ste už zaregistrovali Bejby Blue, prvú slovenskú virtuálnu influencerku od Tatra Banky. U nás je to síce novinka, no v zahraničí to nie je vôbec výnimočné. Mnoho virtuálnych influencerov má dokonca tak vyšperkovanú stratégiu a prepracovaný dizajn, že mnoho ľudí ich dlho považuje za reálne osoby.
Zvierací influencer
Prekvapením už pre vás nebude ani propagácia produktov a služieb pomocou zvierat. Výhoda zvieracích influencerov spočíva v tom, že dokážu osloviť nielen detskú klientelu, ale aj dospelých. Často sa pritom ich fotografie či videá stávajú virálnejšími, ako je to v prípade bežných influencerov.
TIP: Nech už sa ale rozhodnete pre akéhokoľvek influencera, dôležité je produkovať cez neho kvalitný a originálny obsah, ktorý ľudí upúta.
Ako sa pohybujú ceny influencerov? Koľko vás môžu stáť?
Neexistujú tabuľky, podľa ktorých by ste si mohli vybrať určitú škálu influencerov, ani štatistiky, kde by ste našli nejaké cenové rozhrania. Slovenský trh je na to ešte malý. Ich cena sa však odvíja podľa veľkosti ich publika, kvality ich profilu, ale aj dĺžky a formy spolupráce.
Cena sa môže odvíjať napríklad od CPM/CPT influencera, ktoré porovnáte s CPM/CPT online reklamy. CPM (Cost Per Mille) a CPT (Cost Per Thousand) je cena za 1000 zobrazení toho určitého reklamného formátu.
Príklad
Ak teda dostanete cenu za príspevok od influencera a popritom budete mať približné číslo jeho dosahu, môžete si ho porovnať s cenou za reklamu, napríklad v Google Ads. Tento výsledok, samozrejme, nie je presný a takisto si treba uvedomiť pridanú hodnotu, ktorú do propagácie vloží samotný influencer.
Vyhodnotenie úspešnosti vašich influencer kampaní
Tak ako pri každej kampani, tak aj v tomto prípade je nevyhnutné, aby ste vyhodnotili dosiahnuté výsledky. Meranie návštevnosti vašej webovej stránky či eshopu a analýza návratnosti vašich investícií vám napovedia, či sa do tejto formy online marketingu oplatí investovať, alebo nie.
Jednorazové alebo dlhodobé partnerstvá?
V prípade, že sa vám influencer osvedčil, dlhodobé partnerstvo je výborná idea. Výhodou je, že už ste s influencerom komunikovali, a tak už máte jeden o druhom akú-takú predstavu. Takisto sa vďaka tomu môže kampaň rozvinúť. Vždy je ale na začiatku vhodné začať u jednorazového partnerstva.
Pozor na fake profily
Na záver by sme vás radi vystríhali pred tzv. fake influencermi, teda profilmi, ktoré síce majú množstvo followerov, no sú to kúpení sledovatelia s nulovou aktivitou. Aby ste sa niečomu takému vyhli, vždy je dobré zhodnotiť nielen veľkosť ich komunity, ale aj ich aktivitu, a teda počty lajkov či komentárov. Mimo iného existujú už aj nástroje na overenie ich pravosti, takže by už nemal byť taký problém ako možno kedysi.
Všetko je o dohode
Prezentácia produktov a služieb formou influencer marketingu je v dnešnej dobe atraktívna a pre určité segmenty aj naozaj lákavá. Zároveň však ide o pomerne drahú formu marketingu, ktorá nemusí vyhovovať každému. Všetko je to o hľadaní vhodnej spolupráce, ktorá bude vyhovovať obom stranách. A mimo to, stále môžete vsadiť na overenú správu sociálnych sietí, ktorú keď pojmete tým správnym smerom, takisto vás posunie vpred.